PROJEKTY BADAWCZE

AKTUALNIE JESTEŚ TU:

Kierownik projektu:

Krzysztof Sas-Nowosielski

Poszukujemy do udziału w projekcie:

  • osób powyżej 40 roku życia
  • osób, które nia mają doświadczenia ze wspinaczką jako formą aktywności
  • osób bez przeciwwskazań zdrowotnych do aktywności fizycznej

Jesteś zaintersowany?

Zapisz się

Wpływ uprawiania wspinaczki na wybrane aspekty sprawności poznawczej oraz fizycznej osób dorosłych

15.10.2021

Celem projektu jest ocena efektów 6-tygodniowego programu wspinaczki na sztucznej ścianie wspinaczkowej na wybrane aspekty sprawności poznawczej (szybkość reakcji, postrzeganie, koordynacja wzrokowo-ruchowa) i fizycznej (sprawność funkcjonalna, siła mięśni ręki, mięśni ramienia i mięśni kończyn dolnych, równowaga).

Stwierdzenie, że aktywność fizyczna prowadzi do utrzymywania i/lub podnoszenia sprawności fizycznej zakrawa na truizm. Podobnie zresztą jak truizmem wydaje się być twierdzenie o tkwiącym w niej potencjalne oddziaływania na zdrowie człowieka i to zarówno w aspekcie fizycznym, jak i psychicznym. Jednak pamiętać należy, iż po pierwsze powiązanie między aktywnością fizyczną, a zdrowiem ma charakter bezpośredni, a po drugie, że potencjał różnych form aktywności fizycznej bywa bardzo różny. Ze zdrowotnego punktu widzenia istotne jest zatem poszukiwanie i podejmowanie takich form aktywności, które będą w możliwie największym stopniu bodźcowały sprawność fizyczną powiązaną ze zdrowiem. Czy taką formą może być wspinaczka? Bez wątpienia przeżywa ona burzliwy rozkwit, biorąc pod uwagę liczbę powstających sztucznych ścian wspinaczkowych oraz rosnące grono ich użytkowników. Wśród tych ostatnich coraz liczniejszą grupę stanowią osoby w wieku dorosłym, a nawet starszym, które nie tyle zainteresowane są „trenowaniem” wspinaczki, co aktywną rekreacją, sposobem na aktywne (i zdrowe?) spędzenie wolnego czasu. O ile jednak w odniesieniu do wielu form aktywności, takich jak jogging, nordic walking, pilates itp. oceniano efekty zdrowotne ich podejmowania, o tyle niewiele podobnych badań prowadzono w odniesieniu do wspinaczki. Te bowiem zdominowane zostały raczej przez tematykę sportową i/lub prowadzone były na ludziach młodych, np. w kontekście walorów wspinaczki jako aktywności na wychowaniu fizycznym. Tymczasem, biorąc pod uwagę charakterystykę wysiłku podejmowanego we wspinaczce, w tym zwłaszcza fakt, iż angażuje kompleksowo niemal całe ciało, w różnych płaszczyznach, wymagając nieustannej kontroli poznawczej nad podejmowanymi działaniami można przypuszczać, iż będzie ona stanowić źródło bodźców kształtujących w pierwszym rzędzie komponenty sprawności powiązanej ze zdrowiem mięśniowy i motoryczny, a w dalszej kolejności także morfologiczny i krążeniowo-oddechowy, jak również sprawność poznawczą. Tę ostatnią zwłaszcza w zakresie orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, postrzegania czy szybkości reakcji.

Przed i po zakończeniu 2-miesięcznych zajęć na ścianie wspinaczkowej dokonana zostanie ocena:

- sprawności funkcjonalnej Testem Sprawności Seniora – Fullerton Functional Fitness Test, który obejmuje 6 kolejno wykonanych prób:

  • zginania przedramienia (Arm Curl Test)
  • „drapania po plecach” (Back Scratch)
  • wstawianie z krzesła w ciągu 30 sek. (30 Second Chair Stand)
  • „siadu i dosięgnięcia” (Chair Sit-and-Reach)
  • „8 stóp – wstań i idź” (8 – Foot Up-and-Go)
  • 6-minutowego marszu (6-Minute Walk Test)/2-minutowego marszu w miejscu

- siły dłoni

- siły mięśni ramion i kończyn dolnych dynamometrem Pchnij-Pociągnij

- równowagi czujnikiem inercyjnym Gyko

- sprawności poznawczej systemem pomiarowym Witty