PROJEKTY BADAWCZE

AKTUALNIE JESTEŚ TU:

Kierownik projektu:

Jacek Polechoński

Zespół:

Poszukujemy do udziału w projekcie:

  • kobiet i mężczyzn powyżej 45 roku życia
  • osób, które poruszają się samodzielnie
  • osób, z którymi można nawiązać logiczny kontakt werbalny
  • osób bez przeciwwskazań zdrowotnych do aktywności fizycznej i korzystania z wirtualnej rzeczywistości
  • osób, u których nie występuje choroba lokomocyjna, epilepsja lub epizody padaczkowe

Jesteś zaintersowany?

Zapisz się

Ocena możliwości wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (VR) do uprawiania prozdrowotnej aktywności fizycznej (AF) i turystyki przez osoby w średnim i starszym wieku

11.04.2022

Celem badawczym projektu jest ocena możliwości wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (VR) do uprawiania prozdrowotnej aktywności fizycznej (AF) i turystyki przez osoby w średnim i starszym wieku.

 

Uczestnicy badań będą mogli zapoznać się możliwościami, jakie niesie ze sobą nowoczesna technologia VR. Zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące korzystania z VR w sposób aktywny fizycznie. Poznają sprzęt i aplikacje umożliwiające wykonywanie ćwiczeń i aktywne przemieszczanie się w środowisku wirtualnym, a także pozwalające na zwiedzanie różnych miejsc na świecie podczas wirtualnych „podróży”.

W czasie badań oceniane będą atrakcyjność i przyjemność korzystania z multimedialnych aplikacji umożliwiających wirtualną turystykę oraz uprawianie AF w VR. Szacowana będzie również intensywność wysiłku fizycznego podczas aktywnego spędzania czasu w VR. Uzyskane wyniki zostaną przedstawione na tle prozdrowotnych rekomendacji AF. Intensywność wysiłku fizycznego będzie oceniana podczas wykonywania swobodnych ruchów w przestrzeni (tzw. tryb pokoju) oraz poruszania się na wielokierunkowej bieżni przeznaczonej do wykonywania ruchów lokomocyjnych w VR i innych trenażerach współpracujących z wirtualnym środowiskiem. Aplikacje wykorzystane w badaniach będą dobierane tak, aby była możliwość dokonania porównań pomiędzy różnymi poziomami ich trudności (intensywności) oraz różnymi formami ruchu.

Wysiłek fizyczny w VR będzie monitorowany za pomocą pulsometrów, a wyniki przedstawione w świetle prozdrowotnych zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Dodatkowo do oceny intensywności AF wykorzystana będzie skala subiektywnego odczucia ciężkości wysiłku. Wyżej wymienione badania zostaną uzupełnione o wypełnienie przez badanych kwestionariusza, który będzie zawierał m.in. pytania dotyczące atrakcyjności, wrażeń i odczuć towarzyszących AF w VR. Ankieta pozwoli ocenić subiektywny stosunek badanych do tego typu AF oraz ich doznania związane z przebywaniem, zwiedzaniem i poruszaniem się w VR. Do oceny przyjemności uprawiania AF w VR zostanie wykorzystana Skala Zadowolenia z Aktywności Fizycznej (ang. Physical Activity Enjoyment Scale – PACES).